زیرساخت ابری هایو

راهنمای جامع خطای 504 در سرور

فهرست مطالب

ارور 504 “Gateway Timeout” یکی از رایج ترین خطاهای سرور است که هم کاربران و هم صاحبان وب سایت با آن مواجه می شوند.

هر ثانیه خرابی می تواند به عملکرد سئوی وبسایت شما آسیب برساند، بنابراین، به عنوان صاحب وب سایت، باید این مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید.

پیدا کردن عامل به وجود آورنده خطای 504 در سرور می تواند کمی چالش برانگیز باشد، در بیشتر موارد با یک بار رفرش کردن صفحه این خطا حل خواهد شد.

در این مقاله به بررسی علل احتمالی خطای 504 می پردازیم.

ارور 504 در سرور  و علل به وجود آمدن آن

هنگامی که با خطای 504 Bad Gateway مواجه می شوید، معمولاً چیزی شبیه به این خواهد بود:

ارور 504 در سرور

این خطای HTTP می تواند در اشکال مختلف و پیام های مختلف در مرورگرها، سرورها و سیستم عامل ها ظاهر شود. در اینجا رایج ترین آنها به شکل زیر هستند:

  • 504 Gateway Timeout NGINX
  • Gateway Timeout Error
  • Gateway Timeout (504)
  • HTTP Error 504
  • Error 504
  • 504 Error
  • 504 Gateway Time-out. The server didn’t respond in time
  • This page isn’t working. Domain took too long to respond
  • HTTP Error 504 – Gateway Timeout
  • 504 Status Code
  • 504 Error Code

پیدا کردن علت مشکل اولین گام برای رفع آن است، در اینجا چندین علل رایج که ممکن است باعث به وجود آمدن این خطا شود را بررسی خواهیم کرد.

دلیل بروز خطای 5xx سرور

مشکلات فایروال

برخی فایروال‌ها ممکن است درخواست‌های یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خاص یا یک شبکه تحویل محتوا مانند Cloudflare را مسدود کند. همچنین با پیکربندی معیوب فایروال نیز  ممکن است این مشکل به وجود بیاید.

دامنه ناشناخته

این زمانی اتفاق می‌افتد که دامنه نتواند به آدرس IP صحیحی دست یابد. این مشکل ممکن است زمانی رخ دهد که اخیراً یک وب سایت به آدرس IP یا  name server دیگری منتقل شده باشد.

مشکلات اتصال

اگر خطای 504 در چندین مرورگر، دستگاه یا وب سایت ظاهر شود، تجهیزات شبکه شما ممکن است با مشکل اتصال موقت مواجه شوند.

اضافه بار سرور

یک وب سرور با منابع کم می تواند بارگذاری بیش از حد داشته باشد و اما ممکن است به برخی از درخواست ها به آرامی پاسخ دهد، که این امر نیز یکی دیگر از علل به وجود آمدن خطای 504 در سرور است.

درخواست محدود PHP

هر زمان که یک بازدیدکننده در یک وب سایت اقدامی انجام دهد، درخواستی به سرور ارسال خواهد شد، در این حال ممکن است php نتواند پاسخگوی این درخواست ها باشد.

نحوه رفع خطای 504 در سرور

در بیشتر موارد، خطاهای 504 دلایل سمت سرور دارند. با این حال، ممکن است به دلیل مشکلات یا پیکربندی نادرست در سمت سرویس گیرنده نیز ظاهر شوند.

با در نظر گرفتن هر دو گزینه، مراحل اولیه عیب یابی را طی می کنیم. اکثر راه حل ها برای هر وب سایتی کار می کنند، اما برخی از آنها مختص وردپرس هستند.

1. صفحه را رفرش کنید

این نکته ممکن است ساده به نظر برسد، اما یکی از رایج ترین راه حل ها برای رفع خطای 504 gateway timeout است.

سرور ممکن است درخواست‌های بیشتری از حد معمول دریافت کند، بنابراین بازخوانی صفحه می تواند مشکل را حل کند.

ساده ترین راه برای انجام این کار این است که روی دکمه Refresh در کنار نوار آدرس مرورگر خود کلیک کنید یا F5 را فشار دهید.

از طرف دیگر ، Ctrl + F5 را فشار دهید تا کش مرورگر پاک شود و صفحه به روزرسانی شود.

در حالی که منتظر به‌روزرسانی صفحه هستید، بررسی کنید که آیا وب‌سایت از کار افتاده است یا خیر.

انجام این کار تأیید می کند که آیا مشکل مربوط به شبکه اینترنت شما است یا خیر.

2. استفاده از سفارش را بررسی کنید

هر شرکت میزبانی مقدار معینی از منابع را برای عملکرد بهینه وب سایت اختصاص می دهد.

اگر سایت شما به محدودیت های شرکت میزبانی خود رسیده باشد، بازدیدکنندگان پیام خطای سرور را مشاهده خواهند کرد.

در این صورت، با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید تا هاست خود را به یک پلن میزبانی با منابع بیشتر ارتقا دهید تا نیازهای سایت شما را بهتر برآورده کند.

یکی دیگر از راه حل های ممکن برای این مشکل افزایش حداکثر محدودیت زمانی اجرای PHP است.

زمانی که پاسخگویی اسکریپت های PHP بیشتر از یک مدت زمان تعیین شده طول بکشد، ممکن است ارور 504 در سرور رخ دهد.

3. یک مرورگر متفاوت را امتحان کنید

اگر بازخوانی صفحه و افزایش حداکثر محدودیت زمانی اجرای اسکریپت های PHP، خطای 504 gateway timeout را برطرف نکرد، ممکن است مشکل مربوط به مرورگر باشد.

سعی کنید سایت را در مرورگر دیگری بارگیری کنید و از حالت ناشناس استفاده کنید تا مطمئن شوید که خطایی سمت سرور نیست.

پاک کردن کش مرورگر قبل از بارگیری مجدد صفحه، زمان بارگذاری آن را نیز افزایش می دهد و احتمال وقفه زمانی سرور را کاهش می دهد.

4. تست با دستگاه های مختلف

سعی کنید وب سایت را در رایانه دیگری،  با اتصال شبکه متفاوت یا در یک تلفن همراه بارگیری کنید.

همچنین می‌توانید مودم خود را راه‌اندازی مجدد کنید تا بررسی کنید که آیا مشکل سخت‌افزاری است یا مشکل اتصال به اینترنت.

اگر خطای HTTP 504 در چندین دستگاه ادامه داشت، احتمالاً مشکل از سمت سرور است.

5.Error Log را بررسی کنید

یکی دیگر از دلایل احتمالی خطای 504، کد خراب شده توسط تغییرات یا به روز رسانی های اخیر وب سایت است.

در این مورد، بررسی گزارش خطا به شناسایی سریع مشکل کمک می کند.

شما با ورود به کنترل پنل هاست خود می توانید به فایل Log_error دسترسی داشته باشید.

6.افزونه های وردپرس را بررسی کنید

در موارد نادر، یک افزونه جانبی  وردپرس ممکن است باعث ارور 504 شود.

برخی از افزونه‌ها، به‌ویژه آنهایی که مربوط به کش هستند، درخواست‌هایی را به سرور ارسال می‌کنند، بنابراین حجم کاری PHP را افزایش می‌دهند که ممکن است باعث ایجاد مشکل شود.

افزونه های قدیمی یا ناسازگار نیز می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. غیرفعال کردن موقت همه آنها به شما کمک می کند بررسی کنید که آیا افزونه معیوبی وجود دارد یا خیر.

به دایرکتوری wp-content بروید و نام پوشه افزونه ها را تغییر دهید ، که همه افزونه های وردپرس شما را غیرفعال می کند.

اگر سایت شما وقتی همه افزونه ها غیرفعال هستند خوب کار می کند، قدم بعدی این است که مشخص کنید کدام یک از آنها باعث خطای 504 شده است.

نام اصلی دایرکتوری افزونه ها را به حالت قبل برگردانید و پلاگین ها را یکی یکی غیرفعال کنید تا منبع مشکل را مشخص کنید.

 7. CDN ها را بررسی کنید

اگر از یک شبکه توزیع محتوا (CDN) برای ارائه سریعتر محتوا استفاده می کنید، باید بررسی کنید که آیا به درستی کار می کند یا خیر.

یکی از پرکاربردترین شبکه های توزیع محتوا CloudFlare است که به عنوان یک سرویس کاهش DDoS نیز عمل می کند.

8. تنظیمات سرور را تغییر دهید

مشکلات وب سرور یکی از دلایل رایج ارور 504 در سرور در وب سایت هایی است که روی سرور های مجازی میزبانی می شوند.

اگر از وب سرور آپاچی استفاده می کنید، ممکن است خطا با محدودیت زمانی اجرای اسکریپت های PHP ایجاد شود.

خطاهای 504 اغلب به دلیل وقفه اتصال پروکسی در وب سایت هایی که روی Nginx اجرا می شوند ایجاد می شود .

9. با پشتیبانی مشتری تماس بگیرید

اگر ارور 504 درسرور پس از بررسی تمام موارد بالا همچنان ادامه داشت، بهتر است با تیم پشتیبانی هاست خود تماس بگیرید.

کارهایی را که در طول عیب یابی انجام دادید شرح دهید.

کاربران هایو می توانند از طریق تیکت با تیم پشتیبانی در ارتباط باشند و در سریع ترین زمان ممکن مشکل خود را حل نماییند.

نتیجه

ارور 504 در سرور یکی از رایج ترین کدهای وضعیت پاسخ HTTP است که کاربران اینترنت با آن مواجه می شوند.

اگرچه پیام خطا حاوی اطلاعات محدودی در مورد منبع مشکل است، روش‌های مختلفی برای عیب‌یابی مشکل وجود دارد.

 

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید؟
عجله دارید؟ 02156218439
رایگان آموزش ببین - آموزش کار با سرویس های هایو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *